Ramai yang bertanya kepada saya tentang cara nak jual atau beli rumah. Bukan senang nak jawab soalan yang terlalu general macam ni. Sebabnya banyak maklumat yang saya tak tahu di sini.

Siapa yang nak jual? Adakah dia memang berhak dan layak menjual? Penjual tu tuan punya rumah tu ke atau waris tuan punya rumah sebab tuan punya rumah dah mati. Rumah tu ada satu nama ke ada nama bersama. Kalau ada dua nama (seperti suami & isteri, atau adik beradik, atau anak beranak) dan kesemua mereka 'sebulu' tak apa, tapi kalau tak sehaluan atau suami & isteri dah bercerai atau nak bercerai... panjang ceritanya. Bahkan saya ada pengalaman adanya percubaan tipu-menipu dalam kes-kes sebegini. 

 
 
Turki Timur, adalah daerah tempat tinggal saudara-saudara kita sesama muslim, kita biasa menyebut mereka sebagai Turki Uighur. Kini tempat itu telah jatuh ke dalam neraka Dajjal. Sistem Dajjal Cina telah membentuk neraka bagi kaum Muslim disana. InsyaAllah mereka (kaum muslim disana) mendapatkan balasan surga namun tekanan, penyiksaan, dan cambukan tidak pernah ada dalam sejarah dunia sebelum terjadi disana. Tidak ada penyiksaan yang seperti ini di tempat lain di dunia, baik di Irak atau Afghanistan maupun di tempat lain. Kita tidak mungkin bisa untuk menggambarkan betapa kejamnya penganiayaan, horror, dan perilaku psikopat yang terjadi di sana. 

 
 
Menjual rumah tidak semudah yang ada difikiran ramai. Beberapa pemilik rumah yang mengalami kerugian ribuan malahan puluhan ribu ringgit hanya kerana tidak melakukan beberapa perkara asas yang sepatutnya untuk menjual rumah.

Anda ingin menjual rumah tetapi anda tidak tahu bagaimana untuk bermula, tidak mahu membayar kos yang tinggi, tidak tahu harga jualan terbaik untuk keuntungan optimum serta tidak mahu mengambil masa yang lama dan pastinya anda tidak mahu melalui pelbagai perkara yang memeningkan kepala.
Bagaimanapun anda tidak perlu lagi risau sekiranya bercadang untuk menjual rumah, tidak kira sama ada menjualnya sendiri atau melalui ejen hartanah.

 
 
Broker tanah dipenjara 5 tahun, denda RM1jKUALA LUMPUR 23 Dis. – Dua broker tanah tanpa lesen dipenjara lima tahun dan didenda RM1 juta oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah atas 16 pertuduhan mengubah wang haram berjumlah hampir RM5 juta, tujuh tahun lalu.

Hakim Jagjit Singh menjatuhkan hukuman tersebut ke atas Gan Kiat Bend, 52, dan Ismail Husin, 59, selepas pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah dalam kes itu semalam. 

 
 
Setiap penilai berdaftar atau pentaksir atau ejen hartanah adalah berkewajipan untuk memberi perkhidmatan kepada anak guamnya dengan kesetiaan mutlak, dan untuk mengamalkan profesion dengan kepatuhan kepada cita-cita yang tinggi integriti, maruah dan kesopanan, kesetiaan kepada negara, dan juga untuk menjalankan perniagaan di semangat keadilan dan muhibah kepada rakan-rakan profesional beliau dalam industri hartanah. 

 
 
Laporan Penilaian adalah penting dalam proses kelulusan sesuatu pinjaman.  Walau bagaimanapun, bagi sesetengah bank mereka mungkin tidak mewajibkan semua permohonan disertakan dengan laporan penilaian tetapi sekadar semakan dengan penilai yang dilakukan bank berkenaan dan ini biasanya melibatkan hartanah bernilai rendah sahaja.  Oleh itu, sekiranya anda mendapatkan pinjaman dari bank sila pastikan sama ada anda akan dikenakan caj untuk penilaian dan jika ya, sila dapatkan salinan laporan penilaian tersebut.

Secara ringkasnya, kandungan Laporan Penilaian biasanya adalah seperti berikut:-


 
 
HARGA rumah di bandar raya Kuala Lumpur sekarang dianggap menakutkan. Kondominium One Menerung di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit. Sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta manakala rumah teres dua tingkat di Cheras bermula dari harga RM500,000. 


                                          
 
 
Bila sebut pinjaman perumahan, ramai yang mengeluh dalam tahun 2012.

Apa tidaknya, banyak syarat syarat telah diperkenalkan oleh bank Negara Malaysia
bagi mengawal harga Rumah yang naik mendadak sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Anda NAK tahu satu RAHSIA ?


 
 

TANYA:assalamualaikum, saya nak tanya.. saya beli rumah second harga ASAL owner jual 50K, tapi pihak ketiga(pegawai bank@broker) tu mintak kami buat pinjaman 65K, lulus pinjaman 58600 + 1900(insurance) sekarang ni permasalahnya.. owner rumah yg lame hanya dapat 50K tu.. saya nak tau kemana pegi 8K tu lagi.. boleh ke saya dapat detail dari peguam yang urus kan tu?? (peguam tu dilantik dan di cari oleh si pegawai bank@broker penipu tu..
nak kate wang guaman saya bayar cash 10K untuk settle lawyer fee and bank fee.. sekarang ni adakah saya di tipu?? dan macam mane nak dpat kan detail pinjaman kite tu kemane??


 
 
Baru-baru saya telah dihubungi oleh pemilik rumah yang ingin menjualkan rumah 2 tingkat yang berharga +- 300k. Seperti biasa saya akan dapatkan info berkaitan rumah dan seterusnya pergi tengok rumah untuk ambil gambar. Selesai ambil gambar, saya pun menerangkan berkenaan prosedur-prosedur yang terlibat dalam jual beli hartanah dari pemasaran, bawa potensi pembeli tengok rumah, proses bayaran booking, perjanjian jual beli (snp) dan seterusnya. Setelah semua selesai, tuan rumah memaklumkan sebelum ni dia cuba jual sendiri tapi tak berjaya walaupun ramai yang berminat untuk beli.
 

    Author

    Raja Marzuqi T.Mansor
    Ejen Hartanah Nilaiharta Consutant Sdn. Bhd.(564594-u)
    p.  019 -748 -769- 7
    e.   jugra786@gmail.com

    Raja Marzuqi 
    bin
    Raja Mansor 
    bin 
    Raja Abdul Samad 
    bin
    Raja Wok 
    bin 
    Raja Kahar 
    bin 
    Sultan Abdul Samad 
    bin 
    Raja Abdullah 
    bin
    Sultan Muhammad
    bin 
    Sultan Ibrahim 
    bin 
    Raja Lumu 
    bin 
    Upu Daeng  Chelak 
    bin 
    Upu Tanderi Bureng Daeng Rilaga 
    bin 
    Upu Lamadusellah (LOWOK) 
     

    Archives

    November 2012
    October 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012

    Categories

    All
    Harun Yahya

      “Orang mukmin tidak mati. Mereka hanya meninggalkan hidup yang sementara ini dan pergi kepada kehidupan abadi” . Dan mereka lakukan di sana apa yang mereka lakukan dalam dunia. Nabi s.a.w bersabda, “Nabi-nabi dan orang-orang yang hampir dengan Allah terus beribadat di dalam kubur seperti yang mereka lakukan di dalam rumah mereka”. Ibadat yang dimaksudkan itu adalah penyerahan dan merendahkan diri rohani kepada Allah bukan sembahyang yang lima waktu sehari. Tawaduk yang di dalam diri, dengan diam, adalah nilai utama yang menunjukkan iman yang sejati.Daripada Ibnu Umar r.a, dia berkata bahawa Rasulullah SAW menghadap kepadanya dan para sahabat, kemudian beliau bersabda: "Wahai kaum Muhajirin, lima perkara andainya kamu ketepikan maka tiada kebaikan lagi bagi kamu. Dan aku berlindung dengan Allah SWT semoga kamu tidak menemui saat itu. Tidak terserlah zina pada suatu kaum sehingga mereka melakukan terang-terangan kecuali mereka akan ditimpa taun yang cepat merebak di kalangan mereka dan mereka dimusnahkan oleh penyakit yang belum pernah menimpa umat-umat terdahulu. Dan tiada mereka mengurangi sukatan dari timbangan kecuali mereka akan dibalakan dengan kemarau dansusah mencari rezekidan berlaku zalim daripada kalangan pemimpin mereka. Dan tiada mengeluarkan akan zakat harta benda kecuali ditahan untuk mereka hujan dari langit. Jika tiada binatang, tentu mereka tidak akan diberi hujan oleh Allah SWT. Dan tiada mereka mungkir janji Allah dan Rasulnyakecuali Allah akan menguasakan ke atas mereka musuh mereka, maka musuh itu merampas sebahagian daripada apa yang ada di tangan mereka. Dan apabila pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam Al Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan di saat itu Allah jadikan peperangan sesama mereka.